- 102-17
- 103-2
QHSE
Polityka QHSE w Grupie PGNiG, która określa cele i kierunki działania oraz stanowi zapewnienie dotrzymania najwyższych standardów jakości, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony środowiska w odniesieniu do spełnienia wymagań i oczekiwań interesariuszy.
Polityka podlega okresowej ocenie pod kątem jej użyteczności i aktualności. Polityka QHSE realizowana jest w PGNiG poprzez System Zarządzania QHSE zgodny z wymaganiami norm: ISO 9001:2015, 14001:2015 i OHSAS 18001:2007 oraz dobrych praktyk HSE.
Cele Polityki QHSE to:
- identyfikacja, nadzorowanie oraz zapewnienie skuteczności procesów QHSE;
- budowanie trwałych relacji z Klientami PGNiG;
- identyfikacja i przestrzeganie aktów prawnych i innych wymagań;
- wdrażanie norm i standardów wynikających z dobrych praktyk, promowanie bezpiecznych rozwiązań;
- identyfikowanie zagrożeń, w tym zdarzeń potencjalnie wypadkowych, w celu zapobiegania wypadkom przy pracy, chorobom zawodowym, incydentom oraz awariom;
- identyfikowanie i ograniczanie wpływu na środowisko;
- budowanie kompetentnego, świadomego i zaangażowanego zespołu pracowniczego.
Większość Spółek z Grupy PGNiG realizuje działania związane z jakością, ochroną środowiska oraz bezpieczeństwem i higieną pracy, w oparciu o tę Politykę QHSE.
Jednostki organizacyjne | Nazwa systemu (ZSZ,SZŚ, SZJ, SZBHP, EMAS etc.) | Certyfikowany (Tak/Nie) | Data | Nazwa jednostki certyfikującej | |
---|---|---|---|---|---|
certyfikacji | recertyfikacji | ||||
PGNiG | SZJ – ISO: 9001:2015 SZŚ – ISO:14001:2015 SZBHP – BS OHSAS:18001:2007 |
TAK | 20.07.2018 | 19.07.2021
11.03.2021 |
BSI |
PGNiG – Centralne Laboratorium Pomiarowo – Badawcze* | SZ zgodny z PN-EN ISO/ IEC 17025:2005+Ap 1:2007, PN -EN ISO/IEC 17065:2013 | TAK | – | – | PCA |
Exalo Drilling | SZJ – ISO: 9001:2015 SZŚ – ISO:14001:2015 SZBHP – BS OHSAS:18001:2007 |
TAK | 20.06.2018
13.03.2017 |
26.01.2020 | TÜV SÜD |
GEOFIZYKA Toruń | ZSZ QHSE | TAK | 18.03.2011 18.03.2017 |
17.03.2020 | LRQA |
PGNiG OD | NIE | ||||
PGNiG Technologie | ZSZ | TAK | 2013 | 2018 | UDT |
PGNiG TERMIKA | SZ BHP SZŚ |
TAK TAK |
22.10.2007 05.12.2007 |
23.09.2016 23.09.2016 |
PCBC |
PSG | ZSZ – ISO: 14001:2015 | TAK | 02.01.2017 | 01.01.2020 | TÜV NORD |
GSP | SZJ – ISO: 9001:2015 SZŚ – ISO:14001:2015 SZBHP – BS OHSAS:18001:2007 |
TAK | 03.09.2018 | 02.09.2021 | DQS |
CLPB posiada wdrożony i udokumentowany system zarządzania jakością, potwierdzony przez Polskie Centrum Akredytacji na zgodność z normą międzynarodową i europejską PN-EN ISO/IEC 17025: 2005.
Sposób dostosowania prowadzonych działań do Polityki QHSE w Grupie PGNiG.
Polityka QHSE w Grupie PGNiG w zakresie jakości była realizowana w spółkach poprzez następujące działania:
- zapewnienie jakości, ciągłości i terminowości dostaw gazu ziemnego, ropy naftowej i innych produktów oraz usługi magazynowania gazu kontrahentom PGNiG;
- identyfikację, nadzorowanie i monitorowanie procesów;
- uwzględnianie opinii pracowników, klientów i innych interesariuszy w doskonaleniu procesów;
- podnoszenie kwalifikacji i świadomości pracowników;
- identyfikację i wypełnianie wymagań prawnych i innych;
- wyznaczanie i realizację celów doskonalących związanych min. ze stosowaniem nowoczesnych technologii;
- realizację audytów i podejmowanie działań naprawczych;
- zarządzanie ryzykami i szansami występującymi w procesach biznesowych;
- wdrażanie programów wspierających pracowników (mentoring nowo zatrudnionych, szkolenia wewnętrzne w ramach Akademii trenerów).
Polityka QHSE w Grupie PGNiG w zakresie ochrony środowiska była realizowana poprzez następujące działania:
- identyfikację, nadzorowanie i monitorowanie aspektów środowiskowych;
- identyfikację i wypełnianie wymagań prawnych i innych;
- wyznaczanie i realizację celów doskonalących, minimalizujących oddziaływanie na otoczenie i sąsiedztwo, tak aby zachowana była równowaga między rozwojem biznesu a ochroną środowiska naturalnego;
- stosowanie przyjaznych dla środowiska technologii;
- monitorowanie wpływu działalności Spółek na środowisko;
- efektywne wykorzystanie paliw i zasobów naturalnych;
- podejmowanie działań remediacyjnych i rekultywacyjnych;
- nadzorowanie działań wykonawców;
- stałe podnoszenie kwalifikacji i budowanie świadomości pracowników w obszarze ochrony środowiska.
Polityka QHSE w Grupie PGNiG w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy była realizowana poprzez następujące działania:
- identyfikację zagrożeń oraz ocenę ryzyka zawodowego i miejscowego;
- identyfikację i wypełnianie wymagań prawnych i innych;
- wyznaczanie celów doskonalących;
- podejmowanie działań naprawczych;
- stosowanie nowoczesnych zabezpieczeń i rozwiązań w procesach technologicznych zapobiegających wypadkom, awariom i chorobom zawodowym;
- budowanie wspólnych relacji z wykonawcami świadczącymi usługi na rzecz Spółek;
- identyfikację i zgłaszanie zdarzeń potencjalnie wypadkowych;
- promowanie i wdrażanie programów poprawiających bezpieczeństwo i kształtujących świadomość bezpiecznych zachowań.
Dobre praktyki w zakresie popularyzacji i doskonalenia systemu zarządzania:
- organizacja konkursów wiedzy z zakresu BHP, ppoż i pierwszej pomocy dla pracowników;
- organizacja narady służb ochrony środowiska i BHP dla Grupy Kapitałowej PGNiG;
- organizacja i udział w konferencjach technicznych i seminariach poświęconych ochronie środowiska i bezpieczeństwu pracy;
- publikacje materiałów informacyjnych w zakresie systemów zarządzania, w tym m.in. ulotki dla gości wizytujących obiekty, informacje w prasie branżowej i newsletterach.